ponderance

a place to let go...

Name:
Location: Singapore

Friday, December 19, 2008

Childcare

Suami dan diriku sudah mengambil keputusan untuk menghantar anak2 ke taman penjagaan kanak2 (childcare centre). Cherie Hearts di blok sebelah menjadi pilihan.

Sebab2 keputusan kami diambil:

1. Memang susah mengasuh anak2. Kesilapan yang dibuat oleh diri sendiri, sudah banyak. Tapi kalau empunya diri sama2 bekerja, terpaksalah mengambil upah orang mengasuh. Tapi pasti ada2 aje yang tidak disenangi dengan cara orang lain mengasuh anak2 kita. Yalah, jalan terbaik adalah kalau kita sendiri yang mendidik dan menjaga anak2 kita. Malangnya jalan itu tak dapat aku lalui.

2. Sewaktu kita kecil2 dahulu, tidaklah terkongkong seperti budak2 sekarang. Kadang2 aku kasihan juga melihat adik2 lelaki aku yang membesar terkongkong dirumah. Sewaktu aku baru belajar berjalan, sudah liar merayap keluar rumah bersama jiran2 dan sepupu2 ku yang ramai. Seronok sungguh bermain dengan kawan2. aku juga percaya, kebebasan bermain2 waktu kecil2 dulu banyak mencorak sikap dan karakterku kini.

Dan sebenarnya inilah sebab utama kami mengambil keputusan ini. Anak2 aku nampaknya pandai bergaul dan suka bermain dengan kanak2 lain. Aku pasti mereka akan gembira di tempat ramai budak2 lain.

Aku berdoa agar keputusan kami ini tepat dan mendatangkan kebaikan. InsyaAllah.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home